Mleko – źródło wapnia w diecie dziecka

źródło wapnia w diecie dziecka

W materiałach prasowych można znaleźć wiele sprzecznych informacji o mleku. Jedni twierdzą, że mleka krowiego nie powinni pić ludzie, a już na pewno nie dzieci. Inni uważają wręcz przeciwnie, że mleko i jego przetwory są konieczne w diecie maluchów. Niemniej jednak pewne jest, że mleko ma w sobie wiele związków, które są konieczne do  prawidłowego rozwoju dziecka. Wśród nich jest wapń, mający wpływ na budowę kości, prawidłową pracę mięśni, układu nerwowego i hormonalnego.  Wapń pochodzący z mleka jest też jednym z najlepiej przyswajalnych, stąd też wielu dietetyków jest zdania, że mleko i jego przetwory muszą znajdować się w codziennej diecie dziecka.

Budowa kości – wapń to nie wszystko

Wapń to pierwiastek, który jest najczęściej kojarzony z budowaniem kości. Jednak sam wapń nie wystarczy, aby dziecko zdrowo i szybko rosło. Do budowy kości konieczne są także witaminy, w tym witamina D, która zawarta jest również w mleku. Poza wyżej wymienionymi wapniem i witaminą D mleko bogate jest także w fosfor, laktozę i magnez, mające także niebagatelny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Ile wapnia potrzebuje dziecko?

Maluchy potrzebują dużej ilości wapnia przede wszystkim dlatego, że stale rosną. Niemowlęta otrzymują ten pierwiastek wraz z mlekiem mamy lub pijąc mleko modyfikowane. Dzieci po ukończeniu 12 miesiąca życia powinny otrzymywać wapń także w innych posiłkach. Zaleca się, by każdy szkrab wypijał dziennie 2 szklanki mleka oraz zjadał porcję mleka przetworzonego w postaci serków, kefirów czy jogurtów.

Przetwory mleczne – nie dla maluchów

Dieta najmłodszych dzieci zawiera wiele ograniczeń. Maluchy mogą jeść niemal wszystko dopiero po ukończeniu 3 lat, aczkolwiek i wtedy warto ograniczać produkty tłuste, słone, słodkie czy ciężkostrawne. Wśród produktów mlecznych jest również kilka takich, po które najmłodsi nie powinni sięgać. Przede wszystkim  dzieci do lat trzech nie powinny jeść żółtych serów. Są one smaczne i bogate w wapń, ale zawierają duże ilości soli, co jest bardzo niezdrowe.

Alternatywne źródła wapnia w diecie dziecka

Jak można się spodziewać mleko jest jednym z najlepszych źródeł wapnia w diecie dziecka, jednak istnieją również alternatywne źródła tego pierwiastka. Wśród nich można wymienić m.in. brokuły, migdały czy natkę pietruszki. Należy jednak wiedzieć, że zaspokojenie wyżej wymienionymi produktami zapotrzebowania dziecka na wapń może okazać się bardzo trudne, ze względu na niewielką ilość pierwiastka w wymienionych produktach.

Wapń jest niezbędny do prawidłowego wzrostu dziecka oraz funkcjonowania jego organizmu. Do 12 miesiąca życia pierwiastek ten jest dostarczany dziecku wraz z mlekiem mamy lub mlekiem modyfikowanym. Po ukończeniu 1 roku życia wapń musi być podawany także w innych produktach spożywczych. Jednym z najlepszych źródeł tego pierwiastka jest mleko i jego przetwory.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *