Probiotyki – sposób na wzmocnienie odporności jesienią

wzmacnianie odporności

Jesień to czas, kiedy znacznie częściej chorujemy. Jest to związane m.in. z wahaniami temperatury, częstymi opadami deszczu i porywistym wiatrem. Jednak zwiększone ryzyko zachorowań nie oznacza, że musimy koniecznie zaliczyć jesienne przeziębienie. Przed chorobą można się bronić wzmacniając odporność. Jednym ze sposobów jest przyjmowanie probiotyków.

Kilka słów o odporności

Mówiąc o odporności mamy na myśli przede wszystkim fakt, że nasz organizm zniszczy drobnoustroje chorobotwórcze zanim zaatakują cały organizm i doprowadzą do choroby. Tak też w rzeczywistości to wygląda. Za niszczenie bakterii, wirusów i grzybów odpowiadają różne organy i substancje występujące w naszym organizmie, jednak obrońcami stojącymi na pierwszej linii są limfocyty. Limfocyty to wyspecjalizowana grupa białych krwinek, której głównym zadaniem jest unicestwianie drobnoustrojów chorobotwórczych. W wyniku zetknięcia z patogenem limfocyty niszczą go. Jak ustalili badacze najbogatszym źródłem limfocytów jest tkanka limfatyczna zlokalizowana w ścianie jeśli.

Probiotyki – co to takiego?

Probiotyki to pożyteczne bakterie, które korzystnie działają na mikroflorę jelitową. Bakterie te mają także wpływ na budowanie naszej odporności. Bakterie probiotyczne swoją obecnością prowokują do działania limfocyty, makrofagi i przeciwciała będące obrońcami naszego organizmu. Kiedy mikroflora w organizmie zostaje zakłócona, wówczas odporność spada i drobnoustroje chorobotwórcze mają otwarte na oścież drzwi, co kończy się nierzadko chorobą. Aby temu zapobiec warto sięgać po probiotyki, by uzupełnić mikroflorę jelitową i wzmocnić odporność.

Kiedy sięgać po probiotyki?

Probiotyki można przyjmować praktycznie cały czas. Najbardziej zalecane są podczas infekcji – szacuje się, że mogą skrócić czas choroby o ok. 2 dni oraz znacznie złagodzić jej przebieg. Warto je również podawać wtedy, gdy naturalna mikroflora jelitowa zostaje naruszona np. podczas biegunki lub antybiotykoterapii. W tym drugim wypadku należy pamiętać, że podawane leki niszczą bakterie nie tylko chorobotwórcze ale także te „dobre”, które zamieszkują nasz przewód pokarmowy.

Gdzie szukać probiotyków?

Probiotyki są dostępne w różnych formach. Podstawowym dostawcą tych bakterii jest żywność. Probiotyki znajdują się w wielu produktach, które zjadamy każdego dnia. Wśród nich warto wymienić chociażby przetwory mleczne takie jak jogurt, maślanka czy kefir. Duże ilości bakterii są także w kiszonkach np. w kiszonej kapuście czy ogórkach. Te produkty warto jeść bez gotowania, dzięki czemu pożyteczne bakterie w dużej ilości trafią prosto do jelit. Podczas biegunki, choroby czy antybiotykoterapii poza produktami spożywczymi warto sięgnąć także po probiotyki z apteki. Można tam kupić suplementy m.in. w formie proszku albo małych kapsułek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *