Reklamacje zakupionych towarów – co warto wiedzieć

reklamacje

Za pasem święta i świąteczne zakupy. Zanim jednak wybierzesz się do sklepu i zaczniesz wrzucać do koszyka mnóstwo różnych towarów, najpierw sprawdź, co warto wiedzieć o reklamowaniu uszkodzonych artykułów.

Reklamacje – towar zakupiony po obniżone cenie

W wielu sklepach można znaleźć tabliczkę z informacją, że towar przeceniony nie podlega reklamacji. Taka praktyka jest niezgodna z prawem. Musisz wiedzieć, że także artykuły kupione w czasie promocji czy wyprzedaży możesz reklamować. Wyjątek stanowią produkty, których cena jest obniżona z powodu konkretnych wad, o których klient zostaje poinformowany podczas zakupu.

Reklamacje – oryginalne opakowanie

Kolejną praktyką, z którą można spotkać się w sklepach jest żądanie oryginalnych opakowań do reklamowanych produktów. Warto wiedzieć, że to kolejna praktyka sklepów nie do końca zgodna z zasadami prawa. Jeśli chcesz oddać produkt do reklamacji musisz zapakować go w taki sposób, aby bezpiecznie mógł dotrzeć do serwisu lub producenta. Opakowanie nie musi być oryginalne, ważne by zabezpieczało towar.

Reklamacje – konieczny paragon

Jeśli zechcesz zareklamować produkt możesz usłyszeć, że konieczne jest przedstawianie paragonu. Taka praktyka jest częsta, aczkolwiek nie zgodna z przepisami dotyczącymi reklamowania produktów i usług. Przepisy prawne regulujące procedurę reklamacyjną zawierają zapis o tym, że następuje ona po przedstawieniu dowodu zakupu, a nie paragonu. Dowodem zakupu poza wyżej wymienionym paragonem jest także faktura, wyciąg z konta bankowego – jeśli za towar płacono przelewem lub kartą, a nawet zarejestrowanie kupna artykułu na karcie lojalnościowej.

Reklamacje – artykuły żywnościowe

W wielu sklepach można zobaczyć tabliczkę z informacją, że produktów spożywczych nie można reklamować. Jest to nieprawda. W przypadku artykułów żywnościowych reklamacje również powinny być uwzględniane, jednak pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim  produkt żywnościowy może być oddany do reklamacji maksymalnie rok od daty zauważenia wady, ale tylko do dnia, gdy upływa jego termin przydatności do spożycia. W innym wypadku reklamacja jest bezzasadna.

Reklamowanie uszkodzonych towarów jest prawem każdego konsumenta, z którego warto korzystać. Podczas świątecznych zakupów bardzo często zdarza się, że kupujemy produkty na wyprzedażach czy w promocyjnych cenach. Kiedy okazuje się, że mają one wady sprzedawcy nie chcą przyjąć reklamacji, żądają paragonów czy oryginalnych opakowań. Zgodnie z prawem takie praktyki są niedozwolone i warto o tym wiedzieć.

3 komentarze


  1. Bardzo przydatny wpis, dzięki za wskazówki. O wielu z tych rzeczy oficjalnie się nie mówi 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *