Suplementy diety w sporcie – co na początek?

Suplementy diety w sporcie - co na początek?

Jeśli interesujemy się kulturystyką i ćwiczeniami, lub po prostu chodzimy na siłownię to z pewnością w końcu spotkamy się z tematem suplementów diety. Wiele osób w dzisiejszych czasach korzysta z takiego rozwiązania ponieważ uważa, że jest to w stanie rzeczywiście im pomóc. Z pewnością patrząc na zainteresowanie to można uznać, że coś w tym musi być? Jeśli nie jesteście pewni czy takie rozwiązanie może mieć dla was sens to zapraszamy do naszego artykułu w którym dowiecie się czym suplementy diety dla sportowców są (i nie są) oraz to, jakie produkty na sam początek warto sprawdzić. Zapraszam!

 

Jeśli nie wiemy dokładnie jak rozpocząć naszą przygodę z suplementami diety to można zawsze odwiedzić pewny sklep, jak https://sklep.kfd.pl/ i zobaczyć co często jest proponowane. Jednakże, oczywiście tutaj dokładnie opiszemy za co się zabrać i czy w ogóle warto. Suplementy diety mają do siebie to, że służą jako dodatek, który może wspomóc nasze dotychczasowe starania w określony sposób. Warto zaznaczyć, że same w sobie nie są w stanie wiele zdziałać ponieważ ich zadaniem jest jedynie wspomaganie naszego organizmu poprzez dostarczanie odpowiednich składników odżywczych. Warto oczywiście zaznaczyć, że w dzisiejszych czasach odnajdziemy ogrom przeróżnych produktów, które są zalecane osobom ćwiczącym. Nie będziemy tutaj polecać konkretnych firm tylko skupimy się bardziej na tym, co dany suplement może dla nas zrobić

Suplementy diety – białko

Jedna z najbardziej klasycznych i oczywistych odżywek dostępnych na rynku – białko z pewnością dobrze każdemu się kojarzy ponieważ naturalnie potrzebujemy go w naszym organizmie. Jej standardowe działania są istotne dla naszego organizmu ponieważ wykonuje wiele istotnych funkcji jak transportowanie krwi wraz z tlenem czy magazynuje żelazo. Niedobór protein może z kolei mieć dla nas dość opłakane skutki jak problemy z naszym systemem immunologicznym czy nawet depresja! Jednakże, jeśli planujemy się suplementować dla sportu to raczej wynika to z tego, że nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej nadwyżki do naszego organizmu. Wiele ludzi sięga po odżywki ponieważ jest to o wiele łatwiejsze i bardziej sensowne niż opcja zjadania kilograma mięsa 😉 poprzez korzystanie z białka jako suplementu diety mamy pewność, że głównie właśnie ten składnik odżywczy dostarczamy, bez obaw o tłuszcze czy węglowodany! Oczywiście nie jest to jedyny pozytywny aspekt suplementacji. Wedle badań możemy również liczyć na:

  • zapobieganie utraty wyćwiczonej już muskulatury
  • obniżyć czas potrzebny do pełnej regeneracji po treningu
  • wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej

Dodatkowo, lata badań oczywiście potwierdzają, że nie powinny wystąpić żadne efekty uboczne jeśli będziemy przyjmować odpowiednią dawkę ustaloną przez producenta lub dietetyka.

W przypadku białka odnajdziemy wiele przeróżnych opcji jak jajeczne czy roślinne (głównie sojowe). Jednakże, głównie najbardziej popularnym wariantem są proteiny pochodzące z mleka krowiego. Przyjrzyjmy się im bliżej:

  • Białko serwatkowe – jedne z najbardziej popularnych rozwiązań w kwestii suplementów diety. Odnajdziemy szczególnie trzy istotne produkty, które głównie różnią się ilością czystych protein w produkcie: WPC (Whey Protein Concentrate), czyli koncentrat białka serwatkowego posiada w sobie około 80% czystego białka i często jest najczęstszym wyborem dla kulturystów. Kolejnym istotnym aspektem tutaj jest dość niska cena. Następną opcją jest WPI (Whey Protein Isolate), czyli inaczej izolat białka serwatkowego, które zawiera w sobie około 90% czystego białka. Na koniec mamy wersję najdroższą czyli WPH (Whey Protein Hydrolysate), które zawiera w sobie nawet do 100% czystego białka!
  • Kazeina micelarna – ten suplement jest głównie polecany jako wieczorna przekąska ponieważ odżywka ma do siebie to, że jej czas wchłaniania jest dość długi, dzięki temu nie wpłynie na jakość naszego snu

Oczywiście jak było wspomniane wyżej, rozwiązań jest o wiele więcej w tej kwestii. Warto zaznaczyć, że większość osób trenujących najchętniej właśnie wybiera WPC także może to być dobry suplement na początek.

Suplementy diety – kreatyna

Kolejnym znanym suplementem diety w świecie kulturystów jest kreatyna. Wraz z białkiem są to najczęstsze dwa wybory dla osób ćwiczących, które chcą wpłynąć pozytywnie na sylwetkę. Jest to związek chemiczny, który składa się z trzech istotnych aminokwasów: argininy, metioniny i glicyny. Dostarczenie jej poprzez dietę jest dość problematyczne ponieważ pomimo tego, że znajdziemy ją w przeróżnym mięsie, to w bardzo małej ilości. Z tego też powodu lepiej jest stosować suplementy diety. Jednakże, czy jest sens? Wedle badań, jak najbardziej! Głównie najważniejszym pozytywem jest dostarczanie dodatkowej energii dla naszych mięśni. Dodatkowo może również się przyczynić do tworzenia się beztłuszczowej masy mięśniowej poprzez wspomaganie wnikania wody do mięśni. Na rynku odnajdziemy kilka wariantów tej odżywki. Najpopularniejszym (i najprostszym) z nich jest monohydrat, czyli połączenie cząsteczki wody z kreatyną. Prócz tego istnieją jeszcze inne wersje jak jabłczan czy chlorowodorek, które głównie różnią się smakiem czy szybkością wchłaniania się suplementu do organizmu.

Suplementy diety – odżywki przedtreningowe

Ostatnia propozycja to nie tyle co konkretny składnik odżywczy a raczej zbiór, który jak sama nazwa wskazuje wspomoże nas w określonej sytuacji treningowej – odżywki przedtreningowe. Ich głównym celem jest to, by przygotować nasze ciało do ćwiczeń poprzez takie efekty, jak spowolnienie uczucia zmęczenia czy dodanie energii. Odnajdziemy w tych produktach przeróżne składniki jak kofeinatauryna czy guarana. Ich skład jest bezpieczny dla naszego organizmu. Jednakże, warto uważać z ilością kofeiny, którą dostarczamy do organizmu by przypadkiem jej nie przedawkować!

Podsumowanie

Na sam początek zawsze najlepiej jest wybrać pewne i sprawdzone produkty. Naszym zdaniem białko i kreatyna są szczególnie w tym przypadku zalecane dla osób, które nie znają się na suplementach diety ale chcą zacząć z nich korzystać!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *