Gwarancja, odstąpienie od umowy – ważne prawa konsumenta

Gwarancja, odstąpienie od umowy - ważne prawa konsumenta

Nowa sukienka, długo oczekiwane przyrządy do kuchni albo nowy mebel do pokoju. Wszystko trzeba było kupić, zapłacić, często wybierając dany produkt trzeba było zastanowić się dziesiątki minut co będzie lepszy, aż ostatecznie dojdzie do zakupu. Ale co się stanie, jeśli sukienka nie pasuje, narzędzia kuchenne się połamały a nowa półka nie pasuje do reszty pokoju? Wówczas konsument ma przywilej aby skorzystać ze swoich praw konsumenckich. W tym artykule przedstawimy pare ważnych informacji dotyczących gwarancji czy odstąpienia od umowy kupna.

 

Prawo do odstąpienia od umowy

Prawo odstąpienia od kupna umożliwia konsumentom odstąpienie od umowy sprzedaży w ciągu 14 dni od zawarcia umowy bez podania przyczyny. Jeżeli żadna usługa nie została jeszcze wykonana, zobowiązanie kontrahenta do wykonania nie ma zastosowania. Jeśli otrzymałeś już towar, możesz go zwrócić a pieniądze zostaną oddane. To sprawia, że ​​prawo do odstąpienia od umowy jest jednym z najważniejszych praw konsumenta. Choć brzmi to wszystko dobrze, jest pewien haczyk. Nie każdą umowę można odwołać. Prawo do odstąpienia od umowy zależy od trzech rzeczy:

  • roli obu stron umowy,
  • rodzaju umowy,
  • rodzaju towaru.

Odwołanie może być złożone w całej Europie dla umów między konsumentami a przedsiębiorcą. Kupując coś jako osoba prywatna, zawsze jesteś konsumentem. Natomiast w przypadku zawarcia umowy przez dwie osoby fizyczne lub dwóch przedsiębiorców nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy.

Istnieją dwa rodzaje umowy dotyczące prawa odstąpienia:

  • pośrednia (na odległość, przez internet)
  • bezpośrednia (w sklepie)

Jeśli robisz zakupy bezpośrednio, nie mają obowiązku przyjmować zwrotu towaru. Mogą, lecz jest to tylko dobra wola firmy.

Rodzaj towaru ma również decydujące znaczenie dla prawa do odstąpienia od umowy. Odwołanie nie obejmuje towarów takich jak żywność, artykuły ograniczone czasowo lub towary wykonane na zamówienie.

Gwarancja

Ważną rzeczą jest to, że nie ma podstaw prawnych do gwarancji towaru. W związku z tym gwarancja jest zawsze dobrowolną wolą sprzedawcy. Zakres jak długo obowiązuje gwarancja, nie wynika z przepisów prawa, ale z indywidualnie zawieranej umowy sprzedaży.

Zwrot pieniędzy i wymiana

Wymiana nie jest obowiązkowa. Zasady wymiany dokonywane są przez sprzedawcę na zasadzie dobrowolności. Dokładne warunki umowy, zwrot pieniędzy lub przekazanie nowego towaru są regulowane w umowie sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *