Witamina D – co warto wiedzieć

witamina D

Witamina D jest produkowana przez nasz organizm pod wpływem działania światła słonecznego. Jest ona niezbędna do prawidłowego wzrostu oraz dla zdrowia kości i zębów. Witamina ta ma też niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie. Warto zadbać, aby nigdy jej nie brakowało.

Ile potrzebujemy witaminy D i gdzie jej szukać?

Dzienna dawka witaminy D to 800 – 2000 j.m. dla osoby dorosłej. Na dawkę tę ma wpływ wiek, płeć, stan zdrowia a także tusza. W części witamina D jest produkowana przez nasz organizm pod wpływem promieniowania słonecznego, a część dostarczana jest z pożywieniem. W naszym klimacie nie można zdać się tylko na słońce, ponieważ przez większą część roku niebo nad Polską jest zachmurzone, a temperatura nie zachęca do spacerów w skąpym odzieniu. Dlatego bardzo ważne jest, aby dostarczać organizmowi tę witaminę w pożywieniu. Ponieważ należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, to należy jej szukać właśnie w tłustych produktach. Jest przede wszystkim w rybach morskich, oliwie, olejach ale również w nabiale. Ponadto wiele produktów żywnościowych jest wzbogacanych w witaminę D np. płatki śniadaniowe czy jogurty.

Kiedy brakuje witaminy D…

Niedobór witaminy D skutkuje osłabieniem kośćca oraz uzębienia. Ponieważ witamina D ma wpływ na samopoczucie i dobrostan psychiczny, jej niedobór może powodować smutek, rozkojarzenie a niekiedy nawet depresję. Niedobór witaminy D jest po części odpowiedzialny za tzw. jesienną chandrę, kiedy to odczuwamy wyraźny spadek nastroju.

Suplementacja witaminy D

Kiedy pojawiają się objawy związane z niedoborem witaminy D warto sięgnąć po preparaty, w których ona występuje. W aptekach można nabyć wiele suplementów diety zawierających tę witaminę dostępnych bez recepty. W przypadku stwierdzenia dużego niedoboru lekarz może przepisać również środki medyczne uzupełniające jej bark.

Przedawkowanie

Często można usłyszeć, że witaminy D nie da się przedawkować. Nie jest to prawda. W przypadku dostarczenia organizmowi zbyt dużej dawki tej witaminy mogą pojawić się objawy przedawkowania takie jak nudności, osłabienie czy zawroty głowy.

Witamina D jest nam konieczna do zachowania zdrowia kości i zębów oraz dla dobrego samopoczucia. Warto zadbać o to, by każdego dnia organizmowi dostarczać ją w odpowiedniej ilości. Przyda się z pewnością dłuższy pobyt na świeżym powietrzu w słoneczny dzień, dobrze zbilansowany posiłek pełen witamin a w razie konieczności suplement uzupełniający ewentualny brak witaminy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *